zondag 29 november 2009

Sinterklaas bestaat niet en zwarte piet bestaat ook niet.

Niet geschikt voor lezers jonger dan 8 jaar.

Afgelopen week kwam ik meerdere malen op Twitter(oa. die van Anouk) en berichtjes tegen van mensen die het Sinterklaasfeest afschilderde als een racistisch feest. Hier snap ik dus helemaal niets van..

Zoals ik mij kan herinneren zijn alle pietjes zwart omdat ze door de schoonsteen kruipen. De roet geeft af en dat geeft de zwarte kleur. Om mijn sinterklaasgedichten trof ik ook wel eens een zwarte veeg aan, de schoorsteen had afgegeven. Ik laat het maar even achterwege dat wij niet eens een open haard hebben. Ik snap dat sommige mensen dit enigszins racistisch kunnen opvatten. Maar hey, Sinterklaas heeft een heeft een spierwitte baard en spierwitte wenkbrauwen. Dit maken hem onherkenbaar. Stel je even voor hoe alle zwarte pieten eruit zouden zien zonder schmink.. je ziet dan gelijk dat die stoere piet, gewoon je grote neef is! Dan kunnen we het hele feest net zo goed gelijk afschaffen. Er was een zogenaamde oplossing de 'regenboogpieten'. Maar sinds wanneer is de schoorsteen geel, paars of blauw van binnen?

1 opmerking:

  1. En toen ik nog klein was ging ik eens een keer naar een Sinterklaas optocht. Volverwachting klopte mijn hart....Maar wat kregen we? manderijnen in plaats van pepernoten! Wat een teleurstelling.
    Je hebt nu ook eco-sinterklazen.Die hebben een groen pak aan?!?

    Xxxx mama

    BeantwoordenVerwijderen