zaterdag 12 juni 2010

And my vote goes to..

Even had ik het idee dat het 1980 was en ik mee deed aan de verkiezingen van Rusland of Polen, maar het was toch echt woensdag 9 juni 2010 te Abcoude. Ik mocht eindelijk gebruik maken van mijn stemrecht. Eerlijk gezegd wist ik niet dat dit nog zo ouderwets ging. Eerst moet je een halve landkaart uitklappen om vervolgens met een potloodje een cirkeltje in te kleuren en vervolgens gooi je de 'landkaart' in de container. Ik had even de neiging om er een leuke kleurplaat van te maken, maar ik heb me ingehouden.

Wij moesten stemmen in het bejaardenhuis, nu wil ik niet onaardig doen, maar de mijnheren die de stemkaarten uitdeelde en de stemmen uiteindelijk gaan tellen komen zelf ook uit het bejaardenhuis. Het zou me dus niets verbazen als ze tijdens het tellen de tel kwijt raken. En stel dat een van deze heren nu zelf lid is van een politieke partij en zijn partij wel wat extra stemmen gunt, niemand die het merkt! Maargoed het schijnt dat dit toch een veiligere en snellere manier is dan stemmen met een computer.

Mijn stem is trouwens naar D66 gegaan. Ik mocht dit jaar voor het eerst stemmen en ik wilde me er wel een beetje in verdiepen voordat ik zou gaan stemmen. Maar door de enorme drukte met mijn studie heb ik de verkiezingen eigenlijk een beetje links laten liggen. Ik heb tussen het leren door wel met een schuin oog naar de verkiezingsdebatten gekeken en ik heb natuurlijk het nieuws gevolgd, maar ik heb geen tijd meer gehad om alle programma's door te lezen.

Ik heb nog wel even de kieswijzer en de stemwijzer gedaan. Uit de kieswijzer kwam Lijst 17 en uit de Stemwijzer kwam Groenlinks en eigenlijk stonden alle grote partijen een beetje onder aan mijn lijstje. Uiteindelijk heb ik op 9 juni gekeken bij de standpunten van VVD, PvdA, SP en D66 en uiteindelijk heb ik ook op D66 gestemd. Een paar jaar terug heb ik ook de stemwijzer gedaan en zij stonden toen bovenaan.

Het is natuurlijk nooit mogelijk om het 100& eens te zijn met de standpunten van een partij, maar ik denk dat ik het toch wel het meest eens ben met de standpunten van D66.

1 opmerking:

  1. Lieverd, wat ben ik blij dat ik niet de enige was in het 'bejaardenhuis' die het gevoel had met een wegenkaart op schoot te zitten i.p.v. met een stembiljet. Ik had nog 'mazzel' want ik moest het kunstje 2x doen. A. gaat anders gewoon niet en dat vond ik zonde van z'n stem(niet dat het veel uithaalt, maar ja). Uit dwarsigheid wilde ik eigenlijk op de laatste partij de onderste naam 'inkleuren'. Maar dan had ik misschien beter thuis kunnen blijven. Ik moest nog op zoek naar het rode potlood ook. Wat dus een stompje met een punt bleek te zijn. Ik denk dat ik over 4 jaar (als het toekomstige kabinet het zolang volhoudt tenminste) er een kolom bijteken en er allemaal leuke dingen op ga schrijven. Misschien een boodschappenlijstje...En dan die kliko. Zo typerend voor de politiek. Stem in de kliko! Zullen andere mensen ook door hebben gehad dat dat de achterliggende gedachte achter die kliko was...? Politiek net kleine kinderen die ruzie maken om wie vooraan bij de juf mag zitten. Een ervaring rijker en blij dat ik voorlopig nog niet de leeftijd heb om al biljartend daar m'n dagen te slijten. En dan 1x in de vier jaar eens een beetje actie in de tent te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen