zondag 9 januari 2011

Druk Druk Druk

“Hoe gaat het met je?” “Ja goed, beetje druk, met jou?” “Gaat goed, maar ben ook erg druk”. Druk, druk, druk . Iedereen heeft het druk, ikzelf ben altijd heel erg druk, mijn moeder heeft het druk, mijn vader heeft het druk, mijn vriendinnen hebben het druk zelf mijn gepensioneerde buurvrouw met 6 katten heeft het druk.
Nu ben ik zelf ook wel druk met mijn studie, druk met werk en druk met sporten. Studeren, werken, sporten en af en toe leuke dingen doen met vrienden, zo’n druk en chaotisch klinkt dat helemaal niet. En als je mijn bestaan en dat van vele andere vergelijkt met het leven van 80 jaar geleden, dan zul je zien dat ik een luizenleventje leid. Mijn vuile was gooi ik in de wasmachine en binnen een uurtje is het klaar, het enige wat ik hoef te doen is het er op tijd in gooien en het er op tijd uit halen. Mijn brood haal ik bij de bakker, mijn groente liggen versgesneden en gewassen te wachten in de supermarkt en als je te lui bent om te koken zijn er altijd nog stoom maaltijden. Ik hoef geen meel te maken, geen groenten te oogsten, geen handwas te doen ik hoef enkel wat apparaten (wasmachine, stofzuiger, afwasmachine, fornuis) te bedienen om mezelf van levensbehoeften te voorzien.
Als we geen graan, groenten hoeven te oogsten, niet op koeien hoeven te jagen en geen handwasjes meer hoeven te draaien , hoe kan het dan dat we toch altijd zo druk zijn? Mijn tentamen wetenschapsfilosofie heeft mijn filosofische kant omhoog gebracht en ik kwam erachter wij maken het onszelf tegenwoordig druk. En een van de grootste oorzaken daarvan is denk ik wel: ‘social media’ of misschien beter gezegd ‘onsocial media’.

Een paar weken geleden installeerde ik de “Iloveblackberry’heb, deze applicatie houd precies bij hoeveel uur je per dag op je blackberry zit. Omdat deze app zoveel batterij kosten heb ik hem na 3 weken al verwijdert. Maar het kwam er op neer dat ik gemiddeld 1 uur en 52 minuten op mijn blackberry zat en het ergste is nog, ik vond dit weinig! Bijna 2 uur lang per dag zit ik op mijn blackberry en ik vond het weinig. Nu breng ik gemiddeld 2 uur per dag door in het OV dus ik moet toch iets doen. Maargoed ik heb de uurtjes achter mijn email,facebook,nu.nl etc nog niet eens meegeteld. Ik heb druk, druk met studeren, druk met werken en druk met sporten, maar intussen heb ik wel tijd om 3 uur per dag te mailen, pingen, facebooken, smsen, whats-appen. Ik zeg dit natuurlijk niet zomaar, ik zeg dit omdat ik weet dat ik zeker niet de enige ben. Ik probeer al een halfjaar lang iets af te spreken met twee vriendinnen, maar de tijd dat wij via facebook, mail,what-app hebben geprobeerd iets af te spreken hadden we al een heel weekend kunnen afspreken!

Vroeger las ik de penvriendin gezocht oproepjes in de Tina en Donald Duck. Ik had dan wel geen pen-vriendinnen, toch schreef ik brieven op mijn mooiste briefpapier naar vakantievrienden. Tegenwoordig zet je je blackberry Ping nummer op de Ping-facebook en binnen 2 minuten heb je er zo 50 nieuw ‘pen-vriendinnen’.
Ikzelf vind het ook erg leuk om foto’s te kijken op facebook, ik word blij van nieuwe pings of emails en ik kan het niet laten om elke dag (zo’n keer of 8 ) te kijken wat mijn vrienden aan het doen zijn. Maar zeg nu zelf is het niet veel leuker om bij iemand thuis echte foto’s te kijken, om een echte kaart te ontvangen of om gewoon even naar je college toe te lopen als je een vraag hebt.
Voordat we veranderen in robots, facebook, ping, whatsapp, email, hyves, twitter: social media het zijn handige media om in contact te blijven met mensen. Maar tegenwoordig hebben we een personal assistant nodig om alle emails, facebookberichten, twiterupdates en pings te beantwoorden.

Maar om 3 uur per dag aan deze media te besteden, daar iets niets sociaals meer aan. Misschien heb ik toch wel een goed voornemen voor het nieuwe jaar: minder facebooken, pingen, emailen, twitteren en whatsappen. Zodat ik meer tijd overhoud voor echte afspraken, waar mensen praten in plaats van typen.

Liefs,

Lisa

2 opmerkingen:

  1. zo herkenbaar! ik ga volgende week elke dag een uur offline om iets te doen waar ik normaal niet aan toe kom

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk ook dat internetten/op m'n telefoon kutten veel tijd in beslag neemt. Zo doelloos eigenlijk!

    BeantwoordenVerwijderen