zondag 30 mei 2010

Ruzie met mijn laptop = deadline gemist!

Drie maanden lang volg ik nu de werkgroep mediageschiedenis. Het onderwerp De Nederlandse film in de 20ste eeuw leek me wel een leuk onderwerp.

Nooit gedacht dat dit onderwerp me 3 maanden later zoveel werk en zelfs tranen zou opleveren. De afgelopen 2 weken heb ik kei en keihard gewerkt aan toets 4 (oftewel het hele onderzoek) af te ronden. Mijn onderwerp Het verloop van stereotypering in de Nederlandse oorlogsfilms bleek een stuk minder leuk te zijn dan gedacht en ook nog eens een heel stuk moeilijker. Maar afgelopen week was ik eindelijk op dreef. De deadline was 15.00, 28 mei. Zoals altijd was ik nog tot vrijdagochtend bezig, dit omdat ik altijd het idee wil hebben dat ik er alles aan heb gedaan en ik had gewoon nog veel werk nodig. Nadat mijn leraar toets 3 volledig had afgekraakt wilde ik toets 4 echt heel goed maken.

Vrijdag om 13.00 begon de drama: ik zat op de UvA en had toets 4 op mijn laptop staan, maar ik wilde hem op de UvA uitprinten en moest nog en paar kleine dingetjes aanpassen. Maar op een of andere manier kon ik niet meer op het UvA-netwerk, want ik had nog de oude versie op mijn laptop staan. Opzich niet zo'n probleem, want ik kon mijn opdracht ook wel via een usb-sticktje overzetten, zou je denken. Niet dus! Ik heb 3 verschillende usb-sticks gebruikt, 3 verschillende ingangen op mijn laptop gebruikt, mijn laptop 3 keer opnieuw opgestart, maar telkens als ik een usb-stick in mijn computer deed liep hij vast!! In tussen raakte ik al in lichte paniek, want het was al half 2 en ik zou de deadline niet halen als ik naar huis moest rijden! Ik ben snel naar de informatiebalie gerent en gevraagd of ze me daar konden helpen. Ze konden wel even het 'nieuwe'internet op mijn laptop zetten, maar dat moest via een usb-stickje, en wilde dat nou net niet lukken!! Het meisje van de onderwijsbalie zei, nou anders loop je toch even met je laptop naar je docent en dan laat je zien dat je hem af hebt en dan komt het vast wel goed. Ik had mijn docent om 1 uur al gemaild om het probleem uit te leggen, maar had nog geen reactie gehad.

Nu wist ik wel dat mijn docent ontzettend kritisch direct is, maar er zat niets anders op. Desnoods moest ik mijn laptop inleveren, ik wilde mijn opdracht inleveren (al die korte nachtjes en het harde werken waren niet voor niets geweest). Toen ik om half 3 bij mijn docent aankwam en ik mijn verhaal wilde doen, schoten de tranen al gelijk in mijn ogen. Ik denk dat het gewoon alle stress en vermoeidheid was, die er nu ineens uitkwamen toen ik op het moment stond de deadline te missen.

Ik vertelde het verhaal van mijn laptop aan mijn docent en ik vertelde dat ik te ver weg woonde om even snel naar huis te gaan. Ik vroeg hem of het goed was dat ik de via mijn laptop liet zien zodat hij kon zien dat ik mijn opdracht af had, zodat ik daarna snel naar huis kon gaan (of naar Jorn) om daar alsnog de opdracht uit te printen. Ik verwachtte enig begrip, tuurlijk was het niet zo slim om tot het laatste moment bezig te zijn met mijn onderzoek, maar ik weet zeker dat als ik hem eerder had ingeleverd had, mijn onderzoek lang niet zo goed was geweest.

'Regels zijn regels. Er staat duidelijk op blackboard dat je rekening moet houden met eventuele problemen met het ov en printen. Als je later stage loopt bij de VARA ofzo, kun je ook niet een halfuur van tevoren aankomen met dit probleem en dat zou de UvA ook nog eens een slechte naam bezorgen. Ik kan je niet helpen, dan krijg ik straks 30 studenten aan mijn bureau'.

Op dat moment moest ik mezelf inhouden om rustig te blijven. Ik had zoveel tijd in mijn onderzoek gestoken, omdat ik weet hoe kritisch mijn docent is (hij wordt al boos als het woord 'echter' te vaak wordt gebruikt). Ik stond een halfuur voor de deadline aan zijn bureau (ik heb nergens 30 andere studenten gezien). Ik was de dupe geworden van een technisch mankement, dit is een werkgroep, geen stage bij de VARA en mijn docent vertelde me doodleuk dat ik mijn opdracht 25 juni wel bij de herkansing kon inleveren!! Dit zou betekenen dat stel dat ik een 5 voor mijn onderzoek haal, ik hem niet meer mag herkansen.

Nu moet ik dus wachten tot de herkansing. Ik heb dan wel keihard aan mijn onderzoek gewerkt, ik weet hoe kritisch mijn docent is, dus ik ging er eigenlijk wel vanuit dat ik mijn onderzoek sowiezo moet herkansen. Dit gaat nu helaas niet door. Ik moet 4 juni nog een artikel (van 1500 woorden) schrijven over mijn onderzoek en 9 juni heb ik een tentamen. Maar al mijn motivatie is op dit moment verdwenen!

Ben ik de enige die mijn docent ontzetten onredelijk vind, of heeft hij gelijk?

Liefs,

Lisa

3 opmerkingen:

  1. Wat een flapdrol zeg. Ik sta aan jouw kant!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet dat je kei en keihard aan je opdracht hebt gewerkt. Vindt het vreselijk zielig voor je.
    Maar Lies.. iedereen krijgt wat hij verdient!!

    En je zal zien dat het met jou allemaal goed komt.
    Voor de rest zeg ik niets.

    Xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Lies,

    Als ik echt zou typen hoe ik over die docent denk, ben ik bang dat je weblog door de provider gesloten wordt. Het verschil tussen jou en hem is dat HIJ straks nog steeds op de UVA studenten pest. En thuis dus nog steeds niets te vertellen heeft. En wij jou ergens op de aftiteling zien of een ansichtkaart van je krijgen vanaf de Bahama's. En wat die VARA betreft. Denk je nou echt dat bij de televisie alles vlekkeloos en ver van tevoren gepland verloopt? Nou, ik kan je vertellen dat jij wat dat betreft ver vooruit liep qua planning!
    Superknap en stoer dat je, je kalmte kon bewaren. Want dat is een vaardigheid waarover ik helaas niet beschik.

    Je weet (als ik ergens mee kan helpen) dat je mij altijd mag bellen, mailen of wat dan ook!

    Kus, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen