woensdag 27 januari 2010

2012, 2208 of toch 2220?

Toen ik een jaar geleden een artikel las over een vrouw die een al een noodpakket inclusief opblaasbare roeiboot heeft klaarliggen voor de drastische datum 21-12-2012 nadert, kon ik eigenlijk niets anders doen dan lachen. Toen ik verder las, dat je voor 10.000 dollar een plekje kunt afhuren op een of andere berg ergens aan de andere kant van de wereld, omdat je daar zogenaamd veilig zou zijn, kon ik alleen maar nog harder lachen!

21-12-2012, tenzij je al sinds 1990 in een grot zit is je alle heisa rond deze datum vast niet ontgaan de laatste tijd! Want op 21-12-2012 eindigt de Mayakalender en dus zou de wereld vergaan! Ik als bioscoopfreak zie ongeveer elke film die in de bioscoop draait, heb de film 2012 express ontweken. Een dramatisch doemscenario over wat er zogenaamd met de wereld gaat gebeuren in 2012, helaas is ongeveer de hele film met de computer bewerkt. Nee, ik zag het niet zitten. Als het gebeurd dan gebeurt het, dat zie ik dan op 21-12-2012 zelf wel.

Maar een tijdje terug werd bekend gemaakt dat er een foutje zat in de Mayakalender!! De kalender eindigt helemaal niet op 2012, dit was een fout in de berekening (wiskunde is ook niet mijn sterkste vak). Wanneer de Mayakalender dan wel eindigt? Dat kan 2220, 2039 maar ook 2208 zijn, lees ik op verschillende sites. Niet dat ik er nou echt bang voor was, maar ik ben altijd erg geinterreseerd in gekke feitjes en opmerkelijke berichten.

Tijdens mijn speurtocht op Internet naar de fout in de Mayakalender kwam ik op een forum terecht. Ik moest lachen om de reactie: 'Op 00.00 31-12-2010 loopt mijn agenda af, dus? ' Maar ik stond even stil bij het bericht van iemand die zei: 'Dat de wereld heus niet precies op één bepaalde datum vergaat, maar dat de wereld al langzaam aan het vergaan is!'

En ergens ben ik het daar wel een beetje mee eens. 9-11-2001, de aanslag op WTC en de vele terroristsiche aanslagen daarna hebben inmiddels voor duizenden doden gezorgd! Je kan het je vast nog herinneren, ruim 230.000 doden door de Tsunami in Azië. Mexicaanse griep hier, Qkoorts daar. Het kan zijn dat ik pas sinds een jaar of 6 echt actief (de ene dag wat meer dan de ander) het nieuws volg, maar ligt het aan mij of storten en crashen er de laatste paar jaar iets meer vliegtuigen dan daarvoor! En dan nu de aardbeving in Haiti, waarschijnlijk al meer dan 100.000 slachtoffers! Dan heb ik alle oorlogen nog niet meegeteld, omdat er eigenlijk al sinds de mensheid bestaat altijd wel ergens een oorlog gaande is. Maar het valt me ook op dat de overheid een stuk vaker reclame maakt om een noodpakket aan te schaffen. Zullen ze iets achterhouden?

Of er echt een specifieke datum zal zijn waarop de 'wereld zou vergaan' dat denk ik eigenlijk niet. Maar ik lach ineens toch een stuk minder hard om die mevrouw die een noodpakket klaar heeft liggen, je weet het immers nooit wat er kan gebeuren! Stel dat er dan een overstroming komt, kan ze wel mooi met haar roeibootje weg varen! En als ik heel veel geld had, was ik allang op het zogenaamd meest veilige bergtopje van de wereld gaan zitten. Ik had dan alleen wel al mijn familie, vrienden, kennissen en eigenlijk gewoon heel de wereld (op een maar gemene criminelen, moordenaars en pedofielen na) mee willen nemen.

Wat denken jullie?

Liefs,

Lisa

6 opmerkingen:

  1. Ik geloof er allemaal niet zo in :) Ik denk dat rampen zoals Haïti van alle tijden zijn, dat heeft niets te maken met het vergaan van de wereld, maar het heeft er gewoon mee te maken dat de mens niet alle aspecten van het leven kan beheersen.

    Vanuit dat idee kan ik me er ook niet zo druk om maken, mocht de wereld wel vergaan. Ook dat is gewoon onderdeel van het leven en ik vind dat mensen zichzelf belangrijker maken dan ze zijn als ze zich druk maken om het einde van hun leven.

    Hmm dat klinkt een beetje radicaal. Het is niet dat ik rampen zoals Haiti niet heel erg vind hoor, ik kan me alleen niet zo druk maken om het uitsterven van de mens in zijn geheel, als "ras". Het is wat het is, zeg maar...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoop in ieder geval niet dat de wereld op 21-12-2012 vergaat.
    Op die dag heb ik nml een heel groot feest gepland!
    Een feest voor al mijn familie, en dierbaren. Zou toch zonde zijn als dan op die dag de wereld vergaat. Al mijn voorbereidingen en lekkere hapjes voor niets geweest.
    We zouden wel met zijn allen in mijn gehuurde feesttent kunnen gaan zitten afwachten voor wat komen gaat.
    Tja 21-12-2012. De dag dat ik 50 jaar wordt.

    Hoop echt dat die dag feestelijk afloopt.
    Maar hier alvast een kado tip: een hele grote opblaasbare rubberboot.

    Xxxxx Mama (geb 21-12-1962)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, als ik het zo allemaal lees... Er is inderdaad wel erg veel gebeurd al, maar ik ga er nog steeds vanuit dat het allemaal niet waar is. In 2012 heb ik nog geen tijd om uit te stappen, in ieder geval.
    Misschien moeten we wel eens over schuilkelders gaan nadenken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rampen, oorlogen en moorden zijn van alle tijden. Jammer genoeg lijkt de mens als soort maar niet van het verleden te kunnen leren... ik zou willen dat we allemaal wat zorgzamer waren voor elkaar en de wereld om ons heen. Dan overleven we 2012 wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Laatst kwamen wij na een paar glazen wijn erop dat wetenschappers misschien wel meer weten maar het niet vertellen. Misschien weten ze precies wat er in 2012 gebeurt maar willen ze het niet zeggen.
    En een van de redenen dat wij niet weten wat er gebeurt is omdat de ontdekkingsreizigers Maya documenten hebben vernietigd, had iets met geloof te maken.
    Maar dat de aarde langzaam aan het vergaan is klopt ook, wij zijn daar schuldig aan. 6 miljard mensen, dat kan de aarde niet aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O, nee he!!! Toch niet op 21 december 2012? Dan zit ik net aan allerlei hapjes en drankjes in de feesttent de verjaardag van Sara (Je moeder) te vieren...Dat scheelt mij namelijk een huis vol visite en bende aangezien mijn partner op deze dag zijn 47ste verjaardag viert. Hebben ze wel rekening gehouden met schrikkeljaar? Want dan zou het gebeuren als ik net de tent aan het aanvegen ben...En ik wil toch niet als Assepoester naar het plateautje gaan! Ik ga maar leven met als motto 'pluk de dag'. Hebben we in ieder geval genoten. Maar als het dan nog 30 jaar duurt, ben ik platzak voor niks. En is Kevin voor niks aan zijn Havo begonnen (ik zeg het hem nu nog maar niet).
    Tot de 21ste 2012. Thema van het feest: Amerikaanse fuif: Iedereen een noodpakket(voor eigen gebruik).

    BeantwoordenVerwijderen