donderdag 17 december 2009

'Lost in Translation' vs 'Lost in word'

Ik heb een angst voor werkstukken. Sommige mensen zijn bang voor spinnen, ik ben bang voor werkstukken. Tenminste dat denk ik. Ik moet morgen om vóór 15.00 mijn filmanalyse op de Uva inleveren. Na lang getwijfel, wat ongeveer een dag heeft geduurd; heb ik er voor gekozen om de film 'Lost in Translation'te gebruiken voor mijn filmanalyse.

De filmanalyse moet 1000 woorden zijn, een goede stelling hebben en vervolgend moet je retorische (?) strategie toepassen en je stelling uitwerken. Dinsdagavond ben ik begonnen met typen van een heel verhaal.

Vanochtend wilde ik weer verder gaan, maar het Internet lag eruit (Internet had ik nodig voor de opdracht en het voorbeeldmateriaa). Na 2 uur langs stekkers eruit te hebben gehaald om ze vervolgens net zo hard weer in te steken, 20 minuten lang wachten op de UPC-helpdesk, 3 laptops aan en uit zetten, de bank 2 keer te hebben verschoven, de kerstboom van een val te hebben gered, wat hulpeloze smsjes naar Marieke te hebben verstuurd gaf ik het op! Ik besloot te gaan douchen en wonder boven wonder na de douche deed het Internet het weer.

Maargoed om terug te komen op mijn angst. Ik heb Lost in Translation inmiddel 4,5 keer gezien. Maar het lukt me gewoon niet om een goede analyse te maken. Ik twijfel over elke zin en bedenk me eigenlijk dat de film helemaal niet leuk is om te analyseren. Vervolgens ben ik met 100 andere dingen bezig dan een verslag maken; hyves bezoeken, mail checken, tv kijken, radio luisteren, kijken of mijn cijfer voor tentamen er al op staat. Ik ben bang om terug te keren naar mijn Word-document om te zien dat alles wat ik heb getypd onzin is en ik nog maar een paar uur heb om het verslag af te krijgen.Ik ben bang om erachter te komen dat ik de film nog voor een 5e keer moet zien en dat ik alle hoofdstukken opnieuw moet lezen. En omdat ik daar allemaal geen zin in heb blijf ik het maar uitstellen, eigenlijk ben ik gewoon een uitsteller!

Ik had mezelf net voorgesteld dat ik na dit stukje toch echt mijn Word-document moet opnemen. Dus dat ga ik ook maar doen, hoe eng ik het ook vind ;).

Liefs,

Lisa

9 opmerkingen:

  1. Hoi lisa! Leuke blog! Ben toevallig ook media en cultuur studente aan de uva... en kamp met hetzelfde probleem > filmanalyse, toevallig ook lost in translation gekozen, best lastige blijkt uiteindelijk, niet? (maar zo kwam ik jouw blog toevallig tegen via google) In ieder geval heel veel succes nog en misschien kom ik je nog wel een keer tegen op de uva ;) liefs rosa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wens je heel veel succes morgen!
    Ik heb ook zo'n stress gehad met mijn afstudeer-scriptie maar als het eenmaal af is en ingeleverd ben je die stress helemaal kwijt!

    Succes!

    liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Rosa, ik wist niet hoe ik terug moest antwoorden, dus doe het maar even zo! Wat toevallig zeg dat je ook Media en Cultuur doet en de zelfde film hebt gekozen! Ik had vanmiddag 2000 woorden en heb nu met veel pijn en moeite, de helft weggehaald. Ben eigenlijk niet zo tevreden, maarja 1000 woorden is ook zo weinig! Is het bij jou nog allemaal gelukt? Liefs, Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Lisa!
    Leuke studie doe je, en ja, dat van die werkstukken vrees begrijp ik wel een beetje. Lost in Translation is echt een geweldige film met juist veel dingen die je moet analyseren om het überhaupt grappig te vinden (of ben ik de enige die dat vind? Haha). Het zit 'm in de kleinste details die het grappig maken, zo vind ik alleen die scène dat hij op bed zit als hij aankomt in zijn hotel al ge-wel-dig. Zit hij daar in zijn veel te kleine kimono met veel te kleine sloffen en de ironie druipt van zijn gezicht, haha. Prachtig! Nouja, oke, ik weet natuurlijk niet op welk niveau je het moet analyseren :) Ik hoop in ieder geval dat het allemaal is gelukt! Is het een eerste versie? Want dan is 1000 woorden toch wel genoeg! Kun je altijd bijschrijven :)
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Ashley!! Ja ik vind dat er ook heel veel grappige dingen inzitten hoor. Alleen ik heb een stelling die toch meer op de grote lijn ingaat. Ja het is de eerste versie, maar ook gelijk de enige ;). Ik ga hem nu nog 1 x nalezen en dan inleveren!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een toepasselijke titel voor je gekozen film! Geen internet...om gek van te worden. Terug naar de tijd van de postduiven (maar met mijn mazzel zal mijn duif wel onderweg ergens uitgeput raken)!
    Gelukkig toch nog goed gekomen. Misschien was het wel ergens 'goed' voor (waarvoor weet ik niet).
    En je weet nu...heb je geen internet "kijk dan op onze website" (een hoogbegaafd advies van UPC).

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah, heel herkenbaar! Soms weet ik gewoon niet wat ik wil schrijven en dan zit ik er zo tegenaan te hikken, om moedeloos van te worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoop dat het inmiddels gelukt is het verslag af te krijgen! En bedankt voor je bezoekje aan m'n blog, ik vind jou ook erg leuk schrijven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat heb ik ook! Ik analyseer Trainspotting en mijn leraar was zo enthousiast dat ik die film had gekozen en nou voel ik extra druk en dat ik iets schrijf wat helemaal niet klopt :s

    BeantwoordenVerwijderen