maandag 14 december 2009

Wat een weertje he?

Afgelopen week had ik 2 'officiele'gesprekken met mensen die ik niet kende. Beide gesprekken begon ik met een praatje over het weer:'Het is nog zo donker buiten en dan die vieze regen, bah', 'Goh, wat is het koud zeg!'

Volgens mij is dat typisch Nederlands, bij gebrek aan gesprekstof beginnen we altijd maar over het weer. En eigenlijk komt het er altijd op neer dat het nooit goed is: 'Brr wat is het koud', 'Jeetje, wat is het warm zeg, zo benauwd.' Ik vraag me af of de mensen in Hawai (zijn dat Hawaianen?) het ook altijd over het weer hebben: 'Goh, het is vandaag alweer 30 graden, gister, vorige week, vorige maand en de rest van het jaar ook al.'

Toch helpen die praatjes wel, want Nederlanders als we zijn, vinden we het natuurlijk allemaal veel te koud of allemaal veel te warm. Je hebt dus gelijk een gespreksonderwerp, waarbij je allebei even lekker kunt klagen. En dat is soms heel fijn, vooral als je een heel serieus gesprek met een nog serieuser iemand hebt!

Afgelopen week heb ik ook meerdere mensen gevraagd na wat ze met de kerstdagen gingen doen. En steeds vaker hoor ik mensen: 1e kerstdag met familie, 2e kerstdag met me andere familie en 3e kerstdag met vrienden. In mijn agenda staan maar 2 kerstdagen. Volgens mij is Nederland ook het enige land waar er 25 en 26 december kerst word gevierd. Ik vraag me dan toch af hoe ze dat in al die andere landen doen. Hoe ze op 1 avond en 1 dag hun hele familie en vriendenkring bezoeken? Of is dat ook weer typisch Nederlands, dat we perse kerst met iedereen willen vieren? Ik hoor van de meeste mensen dat ze een strakke planning hebben en bijvoorbeeld op 1 dag een kerstbrunch, lunch, borrel, diner en feestje hebben. Kerst mag van mij best 3 dagen duren hoor, zelfs een week. Maar volgens mij heeft Jezus zijn geboorte toch echt maar 1 dag gehoord.

Ik ga met kerst samen met mijn gezin, oma en vriendje in een huisje in het zuiden van Nederland vieren. Vijf dagen lang, van kerstavond tot 4e kerstdag.. gelukkig hoef ik niet het hele land door.

Liefs,

Lisa

4 opmerkingen:

  1. Haha niet alleen 25 en 26 december, maar ook nog eens kerstavond (en dan vooruit, ook nog 3e kerstdag :))

    Haha heerlijk toch! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lach me altijd dood als mensen '3e kerstdag' zeggen. Want officieel is er helemaal geen '3e kerstdag', het word alleen zo genoemd omdat het toevallig de zondag nĂ¡ 2e kerstdag is. :p

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, wat een sneeuw, he! Dat kunnen we niet vaak tegen elkaar zeggen. Dus vandaag gespreksstof genoeg...Zo herkenbaar, de openingszin over het weer. Dat breekt meestal meteen het ijs (goede woordspeling ;-))
    Dat gedoe met 3e kerstdag...niks voor mij. Ik heb al zo'n hekel aan de zondag (meestal regent het ook...;-)) En nu 3 zondagen achter elkaar (ook zo'n gekke opmerking want volgens mij is het toch echt vrijdag, zaterdag &...zondag)!

    Heel veel plezier in het zonnige zuiden. Het zal daar vast beter weer zijn dan hier!

    BeantwoordenVerwijderen